maandag 22 maart 2010









Jan Mulder: ‘Euroborg is een ontzettend gezellig stadion. Zelfs zonder wedstrijden’

Op 6 januari was Jan Mulder te gast bij de nieuwjaarsreceptie van FC Groningen in de ABN AMRO Business Corner. Op soms hilarische wijze vertelde hij de aanwezigen over zijn herinneringen aan het Oosterparkstadion. Opvallend die avond was zijn lofzang op de Euroborg. Voor het FC Groningen Journaal reden om Jan Mulder uit te nodigen voor de thuiswedstrijd tegen ADO Den Haag.


“Het Oosterpark was een magische plek. Ik vergelijk het graag met Wembley dat gesloopt werd en opnieuw opgebouwd, honderd meter verderop. Dat nieuwe Wembley vind ik niets aan. Nieuwe stadions vallen altijd tegen. Geef mij Highbury maar, in plaats van dat nieuwe ding dat de Emirates heet. Maar de Euroborg? Ja, echt waar. Die mag er zijn. Ik moet toegeven dat Euroborg een goede move is geweest. Bij Ajax met De Arena is dat minder. Ajax had in De Meer moeten blijven en het stadion moeten vergroten op dezelfde plek (Jan Mulder, 6 januari).”


Het is een uur voor aanvang van FC Groningen – ADO Den Haag. Jan Mulder zit lekker onderuit gezakt op de tribune van skybox 1.11. Winterjas aan, sjaal om. Vergenoegd kijkt hij naar het veld van Euroborg waar straks FC Groningen en ADO Den Haag gaan strijden om de punten. “Euroborg is een wonder van succes,” zegt hij terwijl hij rondkijkt. “Ik heb een voorliefde voor oude traditionele plekken zoals Wembley, Highbury en Oosterpark. Maar dit is zoveel beter. Ik ben het Oosterpark helemaal vergeten. Eigenlijk is het heel erg dat ik dit zeg. Maar ja, Euroborg is gewoon heel geslaagd.”

Waterspiegel
“Ik hou van de vorm van het stadion. Het is niet rond, zoals de meeste stadions, maar bijna vierkant. Ik wil niet zeggen dat het abstracte kunst is. Maar ik vind dat rechte, strakke wel mooi. Het is geen rommel. Ja, het is echt een mooi ding. Weet je wat ook fijn is aan dit stadion? Het is ingegraven. Het ligt als het ware beneden de waterspiegel. Dat geeft altijd een soort van gezelligheid. Er kan nog wel een laagje op het stadion. Maar dan moet er wel een beetje beter gespeeld worden, haha. Is er wel publiek voor nog een extra ring? Ja? Nou, meteen doen zou ik zeggen.”

“Ik keek als jongen op tegen GVAV. En ik keek op tegen de stad Groningen. FC Groningen is tegenwoordig weer de club van het noorden. Vooral dankzij Euroborg. Ja, het ziet er heel leuk en gezond uit (Jan Mulder, 6 januari).”



Vanwege de kou is het een klein uur voor aanvang nog niet druk in Euroborg. Maar Mulder vermaakt zich al uitstekend. “Euroborg is een ontzettend gezellig stadion. Zelfs zonder wedstrijden, haha.” Dan gaat het over het fenomeen ‘thuisstadion’. Ploegen presteren thuis over het algemeen beter dan uit. Ook FC Groningen. “Dat is toch een raadselachtig fenomeen,” weet Mulder. “Want het veld blijft hetzelfde. Maar het is wel waar dat je je meer thuis voelt. Je weet hoe het hier is, hebt geen oriëntatiegebrek. Het voelt gewoon heel vertrouwd.”

“Er zijn ploegen die juist kracht putten uit het spelen in een stadion van de tegenstander. Heel goede ploegen kunnen dat. Ik weet dat nog uit de tijd van het grote Ajax met Johan Cruijff. Cruijff schiep er plezier in door in Belgrado tegen 100.000 man de boel te dollen. Maar dan boekten ze ook een goed resultaat. Ja, ik hield zelf ook wel van het uitdagen van het thuispubliek, haha. Alleen was ik net niet zo goed als Cruijff. Sorry, haha.”

“Ik ben iemand die van traditie houd. Dus van het Oosterpark waar je de herinneringen van Pietje Fransen bijna tastbaar zag, voelde en weer beleefde. En Pietje de Koe in dat fraaie blauwe shirt met de rode ster (Jan Mulder, 6 januari).”

Het is niet zo dat Mulder het Oosterpark compleet is vergeten. Nee, de herinneringen aan vroeger zijn er nog altijd en zullen ook nooit meer verdwijnen. “Eredivisiewedstrijden zag ik altijd in het Oosterpark. Bijvoorbeeld tegen Feyenoord. Dat vond ik geweldig want dan zag ik Coen Moulijn. En Klaas Nuninga. Hij was mijn grote idool. Ik was ook fan van Pietje Fransen. Hij was een geweldige voetballer. Het was echt een heel mooie tijd. Maar dat kwam ook omdat ik jong was. Ik kende het hele elftal van GVAV uit mijn hoofd: Henk Meuken, Pietje de Koe, Rikkert La Crois, Johnny de Grooth. Dat is wel heel lang geleden, haha.”

Anderlecht
Opvallend is dat Jan Mulder als Winschoter zelf nooit speelde voor GVAV of FC Groningen. Mulder denkt even na en antwoord dan: “Ze hebben nooit echt belangstelling getoond. Ik herinner me dat ik wel ooit één gesprek heb gehad. Met Jan Hekman, de toenmalige voorzitter van GVAV, en met Otto Bonsema die toen trainer was. Maar daar kwam niets uit. Ach, misschien was ik toen in hun ogen niet goed genoeg. Dat kan. Smaken verschillen. Anderlecht zag het echter wel in mij zitten. En ik wilde natuurlijk wel meteen naar een topclub. Want Anderlecht was in die tijd een goede ploeg, net als Ajax.. Ik sprong gewoon een klas over, haha.”

“Bij FC Groningen hebben ze meer verstand van voetbal dan bij Ajax of Feyenoord. Suarez en Berg werden voor een prikje gescout en met een gigantische winst doorverkocht aan domoren uit Amsterdam en Hamburg (Jan Mulder, 6 januari).”

Mulder lijkt bijna een fan van FC Groningen want hij is niet alleen zeer positief over Euroborg, ook over de opvolger van Ron Jans is Mulder heel enthousiast. “FC Groningen mag worden gefeliciteerd met de nieuwe trainer Pieter Huistra. Ik vind hem een originele keuze. Daar zit muziek in. Huistra lijkt mij een rustige verstandige man. Ja, ik wel vertrouwen in hem. Echt waar.” Dan begint Mulder plotseling over een ander onderwerp. “Weet je wat ik mooi vind? Ik liep hier in de garage en kwam Goran Lovre tegen. Hij kwam meteen naar me toe en zie dat hij het leuk vindt dat ik er ben. Hij kent mij. Geweldig toch? Zou het komen omdat we beiden bij Anderlecht hebben gespeeld? Ach, dat maakt ook niet uit. Ik vind het gewoon mooi,” besluit Mulder glunderend en zakt weer lekker onderuit in zijn stoel op de tribune van skybox 1.11 van Euroborg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten